dissabte, 22 d’agost del 2015

Retroexcavadora

En aquesta entrada modelaré, aparellaré i animaré una Retroexcavadora Caterpillar 320D

He tret la informació d'aquest enllaç.

Primerament he modelat la forma bàsica de la màquina a partir de les vistes frontals i de perfil.


A continuació he afegit més detall, pensant ja en l'aparellatge de la màquina, així, he seguit els següents passos:

Per a les erugues he modelat una corba nurbs que defineix el recorregut de les baules de l'eruga esquerra, i després he modelat una baula de l'eruga, a la qual li he aplicat un modificador de matriu (Array) i un modificador corba (Curve).  Cal prendre la precaució que els orígens dels dos objectes estiguin al mateix punt. Un cop acabat he duplicat els objectes per a fer l'eruga dreta.

Per fer el braç i els cilindres hidràulics he modelat com a objectes separats cadascuna de les 5 peces del braç i cadascuna de les dues parts dels 3 cilindres hidràulics. He fet servir modificadors de simetria que he aplicat en acabar el modelat. També he pres la precaució de modelar totes les peces amb el centre situat al pla de simetria del braç.

Per al xassís i el cos principal he utilitzat diferents objectes, ordenats en una jerarquia pares-fills, el nivell superior de la qual és un element buit (empty) que permetrà moure tota la màquina.


Un cop acabat el modelat he començat l'aparellatge. He creat un esquelet (Armature) format per diferents ossos,  5 ossos principals que es corresponen amb els 5 trams del braç (incloent la cullera) i 6 ossos secundaris, dos per a cadascun dels 3 cilindres hidràulics (un per al cilindre propiament dit i un altre per a l'èmbol)

Els ossos principals els he col·locat en una capa i els secundaris en una altra, amb la intenció de poder amagar els secundaris per a que no destorbin quan faci l'animació.

Als ossos principals els he assignat restriccions (Constraints) de rotació de manera que només pugin rotar sobre l'eix X en l'espai. Als ossos dels cilindres i èmbols els he assignat les restriccions Track to respecte el cap de l'os equivalent de l'altra part del cilindre, així sempre estaran orientats l'un cap a l'altre

No he aconseguit fer de forma automatitzada el moviment del pantògraf que governa la cullera, o sigui que fins que ho aconsegueixi hauré de posicionar manualment la cullera.



Esquelet del braç artículat i dels cilíndres hidràulics
A continuació ha calgut assignar la malla a l'esquelet.

El primer pas ha estat unir (Join) tots els elements del braç en una sola malla. Tot i formar una sola malla, es poden seleccionar les peces individuals amb certa facilitat, tot seleccionant parts enllaçades (Control + L)

A continuació he fet que la malla del braç sigui filla de l'armadura amb la opció de grups buits (with empty groups), de manera que s'han creat tants grups buits com ossos hi ha i amb el seu nom.

Poquet a poquet he anat assignant cada part enllaçada de la malla al grup que li correspon, fins a tenir tots els vèrtexs assignats.

I finalment he modelat un terreny per on es pugui moure la retroexcavadora amb uns objectes que representen el forat que fa a terra i la pila de terra que aboca en un altre costat. Aquests elements els podré mostrar i amagar posant fotogrames clau (Keyframes) a la finestra de l'arbre jeràrquic (Outliner)

A continuació he fet l'animació pròpiament dita, renderitzada com a fotogrames individuals amb Cycles, tot i que els materials que he utilitzat són bàsics.

Les erugues les he animat fent que les baules es mantinguin al mateix punt on estan en començar l'animació, i el modificador corba fa la resta.

Un cop ha estat renderitzat, amb el propi editor de video de blender he afegit el logotip de Divagacions 3D i un so de màquina excavadora (Ja sé que no és un soroll gaire agradable, però segurament una excavadora no és la cosa més agradable del món...)

I finalment aquest ha estat el resultat:




1 comentari:

  1. Què xulo t'ha quedat!!!! ja veig que no has parat de treballar tot el dia :). Petonets

    ResponElimina