divendres, 17 de juliol del 2015

Modelat d'un tren FGC 111 (2) - Textures pròpies

En aquesta entrada milloraré alguns detalls del model amb Blender del tren i afegiré elements de l'entorn (terra i murs).

He aprofitat també per a experimentar amb la creació de textures originals meves, a partir de fotografies reals i també amb la creació de materials per a renderitzar amb el motor Cycles.

Pel que fa a les textures he partit de dues imatges reals de parets i una de terra . La primera correspon a una paret de pedra tallada del poble de Cirac (Conflent), la segona a un mur de maó de Figueres (Alt Empordà) i la tercera a un terra de grava de Prada (Conflent)

Imatges originals - Feu clic sobre la imatge per ampliar-la

Amb el Gimp he modificat les imatges per tal de retallar-ne el tros que m'interessa. Com que les fotografies estan en perspectiva cònica, les línies paral·leles "fuguen", i ha calgut deformar-les per tal de tenir una vista similar a una projecció recta. També ha calgut retocar dues de les vores per tal de fer concordar la part dreta amb l'esquerra i la de dalt amb la de baix, per tal que hi hagi continuïtat quan es repeteixin les imatges una al costat de l'altre (textures enllosables - tileable textures )

Un cop he tingut llesta la imatge base (mapa difús), n'he fet dues versions més en escala de grisos, una per a crear el mapa de reflexió (blanc=màxima reflexió , negre = mínima reflexió)  i una per a crear el mapa de relleu (blanc=màxim desplaçament en la direcció de la normal, gris 50%  = desplaçament nul , negre =mínim desplaçament en la direcció de la normal )

Mapa difús, mapa de reflexió i mapa de relleu de la textura de grava
Mapa difús, mapa de reflexió i mapa de relleu de la textura de mur de pedres
Mapa difús, mapa de reflexió i mapa de relleu de la textura de mur de maons
A continuació he creat els tres materials al mòdul de nodes. Una primera versió només amb el mapa difús dona aquest resultat:

Nodes del material Mur de maons només amb el mapa difús - Feu clic sobre la imatge per ampliar-la



 No semblen uns materials reals, més aviat té l'aspecte de fotografies enganxades sobre una paret, per a millorar-ho caldrà aplicar els altres mapes.

A continuació he afegit el mapa de reflexió,modulat per un factor de multiplicació que dona més pes al mapa difús que al de reflexió (ja que els murs de pedra, maons i grava no reflecteixen gaire la llum)

Nodes del material amb el mapa difús i amb el mapa de reflexions - Feu clic sobre la imatge per ampliar-la



Ara ha millorat l'aspecte, però els materials reals tenen relleu, afegirem el tercer mapa, el mapa de relleu.

Nodes del material només amb els 3 mapes - Feu clic sobre la imatge per ampliar-la




Ara ja es noten les juntes entre els maons, les juntes entre les pedres i la rugositat superficial de la grava.


Pel que fa al tren, he millorat el modelat del bogí, del pantògraf , he afegit les obertures més petites dels laterals, he millorat l'acoblament  i he afegit els carrils (perfil UIC 54)

Però sobretot he experimentat amb els mapes UV, he après a crear més d'un mapa UV per a aplicar al mateix material, cosa que m'ha permès que aparegui la frase "Divagacions3D.blogspot.com" al lateral del tren com si fos un logotip (més endavant hi posaré els logotips reals) sense necessitat d'haver de fer una textura complexa..

He utilitzat dos mapes UV diferents, un per al color blanc general i un altre per al text

Nodes del material del lateral del tren - Feu clic sobre la imatge per ampliar-la

Mapa UV per al text del lateral del tren

I finalment aquest ha estat el resultat:

Feu clic sobre la imatge per ampliar-la


1 comentari:

  1. Què xulo això d'utilitzar les textures que has fotografiat!! la grava em resulta familiar, jajajaja. T'ha quedat molt bé el resultat!! Petonets

    ResponElimina